Calendar 2017 / Jury Presentation: Niclas Blyh

Min lista:

  1.  –
  2.  –
  3.  –
  4.  –
  5.  –
  6.  My Mine  |  Can Delight [BB 7083] #23 totalt
  7.  –
  8.  Scotch | Mirage [BB 7072] #15 totalt
  9.  Savage  |  I’m Loosing You  [BB 7188] #34 totalt
  10.  Den Harrow | Catch The Fox (Caccia Alla Volpe) [BB 7096] #17 totalt
  11.  OFF  |  Electrica Salsa [BB 7102]  #49 totalt
  12.  –
  13.  Miko Mission | The World Is You [BB 7025] #12 totalt
  14.  –
  15.  –
  16.  Radiorama – Vampires [BB 7088] #21 totalt
  17.  Fun Fun  |  Baila Bolero  [BB 7107] #33 totalt
  18.  Albert One  |  For Your Love [BB 7101] #40 totalt
  19.  Amanda Scott  |  Lies [BB 7153] #61 totalt
  20.  Den Harrow  |  Tell Me Why  [BB 7130] #31 totalt
  21.  –
  22.  Den Harrow | Bad Boy [BB 7053] #14 totalt
  23.  –
  24.  –
  25.  Hithouse  |  Jack To The Sound Of The Underground [BB 7174] #66 totalt 
  26.  –
  27.  Den Harrow  |  Day By Day [BB 7138] #72 totalt
  28.  Denise & Baby’s Gang  |  Disco Maniac [BB 7170] #77 totalt
  29.  Gipsy & Queen  |  Action [BB 7189] #80 totalt
  30.  Aleph  |  Blackout [BB 7165] #70 totalt

 

1. Namn, ålder, hemort

Niclas Blyh, 46, boendes på landet mellan Falkenberg och Varberg, uppvuxen i synth-, punk- och dansbandsnästet Mariestad.

2. Varför tror du att du blev tillfrågad om att vara med i den här s k expertjuryn? 

Haha, insåg just att inte alla frågor gick att applicera på mig själv ;-) Men, faktum är att om det verkligen hade handlat om en ”expertjury”, då hade jag inte platsat. Som jag har sagt flera gånger tidigare, i jämförelse med s k vanligt folk så är jag både expert och en massa andra saker, i jämförelse med riktiga experter och fantaster, t ex de övriga i den här juryn, så är jag en lekman på italoområdet.

3. Vad har italo disco i allmänhet, och Beat Box-labeln i synnerhet, betytt för dig genom livet?

I likhet med flera tidigare vittnesmål så är det ju ett faktum att jag aldrig hade kommit i kontakt med italo disco om det inte vore för Beat Box. Pre-Scotch så hade jag på sin höjd hört ”Dolce vita”, och det var ju helt enkelt för att den var en så stor hit att den spelades på ‘melodiradion’. Sen måste man ju inte minst tillägga att utan Tracks så hade jag knappast kommit i kontakt med Beat Box heller.

På tal om Scotch, så var ”Delirio Mind” min första bekantskap med dem, eftersom ”Disco Band” släpptes tidigare under -84, innan Tracks hade startat. ”Evolution”- albumet är ett av mina allra första ‘egna’ skivinnehav, men i ärlighetens namn så är det faktiskt ett annat album som i hjärtat (och i minnet) känns som starten på mitt liv som italo disco fan – och det är Den Harrows ”Overpower”. Jag minns att jag köpte det för egna pengar och fullkomligt älskade det, allt tack vare att Kaj Kindvall hade spelat ”Bad Boy” i Tracks.

Sedan blev ju det nån sorts standardstory. Kaj spelade grymma svenska popsinglar som floppade och han spelade (mer eller mindre motvilligt) en del Beat Box-singlar, som också ofta floppade, eller blev små hits i slutet av listan. Alla de där låtarna hamnade på blandbanden, men det var först under 90-talet, när jag flyttade till västkusten, som de började omsättas till fysiska skivor en masse. Som andra också har nämnt, vid den tiden stod vinylskivor, och inte minst italo disco, oerhört lågt i kurs och det var bara att plocka åt sig i de där skivbackarna som stod lite vid sidan av. ”1:-/st, 20 st för 15:-” etc…

Sedan är det ju så att mitt intresse för italo disco specifikt inte kommit så mycket längre. Jag är ju (som bekant?) insnöad på ett egentligen alltför brett spektra av 80-talsmusik, där kanske den tyska eurosvängen alltid har legat mig liiiite närmare hjärtat. Snacka om att svära i kyrkan, d v s i sin egen artikel om italo disco :)

 

4. Det fanns (finns) ju gott om kreativa artistnamn i genren. Om du skulle ha givits ut på Beat Box 1986, vad skulle du ha hetat?

Well, jag har ju alltid kört stenhårt med min pbh-pseudonym, men jag vet inte om nån variant på den hade passat så bra i sammanhanget 1986? Jag tänker snarare på ett namn som faktiskt förekom när jag satt med en kompis i hans studio under sena 80-talet och försökte förstå hur tangenterna på syntarna fungerade (jag har fortfarande inte kommit på det…) – Absit Omen. [Latin för ”May what is said not come true” eller helt enkelt ”Prosit” ;-)]

 


 

PS. Och ja, bara för att bekräfta att mina röstsiffror nog mest har rört till det hela. Den här placerade jag som #11. Den är tysk och den är i ”fel” genre, men den är utgiven som singel på Beat Box och det var ju det som det handlade om ;-)

 

 

 

Kommentera