Calendar 17 / Jury Presentation: Niklas Wermenstam

Min lista:

  1.  Koto  |  Visitors [BB 7033] #5 totalt
  2.  –
  3.  Den Harrow | Bad Boy [BB 7053] #14 totalt
  4.  Scotch – Loving Is Easy [BB7043] #20 totalt
  5.  Lucia | Marinero [BB 7054] #6 totalt
  6.  Den Harrow  |  Don’t Break My Heart [BB 7123] #10 totalt
  7.  Ken Laszlo | Hey Hey Guy [BB 7023] #2 totalt
  8.  Jock Hattle Band | To Be Or Not To Be [BB 7089] #8 totalt
  9.  Scotch | Delirio Mind [BB 7034] #18 totalt
  10.  Den Harrow  |  Future Brain [BB 7040] #9 totalt
  11.  G.G Near  |  Living In A ROM [BB 7086] #7 totalt
  12.  Miko Mission | The World Is You [BB 7025] #12 totalt
  13.  Den Harrow | Catch The Fox (Caccia Alla Volpe) [BB 7096] #17 totalt
  14.  Roy  |  Destiny Time [BB 7055] #4 totalt
  15.  Torrevado | Living In The Shuttle [BB 7050] #19 totalt
  16.  JD Jaber  |  Don’t Wake Me Up [BB 7087] #25 totalt
  17.  Koto  |  Japanese War Game [BB 7008] #44 totalt
  18.  Brian Ice | Tokyo [BB 7079] #13 totalt
  19.  Alan Ross  |  Valentino Mon Amour  [BB 7036] #32 totalt
  20.  Miko Mission  |  Two for Love [BB 7042] #27 totalt
  21.  Ken Laszlo | Tonight [BB 7046] #3 totalt
  22.  Mike Cannon  |  Voices in the Dark [BB 7009] #30 totalt
  23.  My Mine  |  Can Delight [BB 7083] #23 totalt
  24.  Den Harrow | Mad Desire [BB 7031] #11 totalt
  25.  Aleph  |  Black Out [BB 7165]  #69 totalt 
  26.  Scotch  |  Money Runner  [BB 7095]  #35 totalt
  27.  Radiorama  |  Desire [BB 7059] #26 totalt
  28.  Panorama  |  The Key Of Your Life [BB 7052]  #74 totalt
  29.  Martinelli  |  Cenerentola [BB 7047]  #39 totalt
  30. Miko Mission | How Old Are You [BB 7022] #16 totalt

 

1. Namn, ålder, hemort

Niklas Wermenstam, stolt 71a, bor i Uppsala och jobbar med IT på Uppsala universitet. Född och uppväxt i den norduppländska bruksorten Gimo, mest känd för sin vackra Gustavianska herrgård och arbetsgivaren Sandvik Coromant. Nordupplänningar i gemen är kända för att vara en smula tvära och introverta, i synnerhet Hållnäs’are, de är helt galna.

2. Varför tror du att du blev tillfrågad om att vara med i den här s k expertjuryn? 

Ingen aning varför jag blev tillfrågad. Antingen behöver juryn en skarp motpol till hippa DJ’s, eventfantomer och andra allmänt halvkontinentala Beatbox-gurus, eller så framstår jag som helt bindgalen och skulle kunna göra en ”Falling down” om jag inte fick vara med. Skämt åsido! Vid en Beat Box-omröstning för ett bra tag sedan gnällde jag en hel del över hur svårt det var att ranka olika låtar utan att få mild till svår ångest. Jag antar att Herr Blyh tyckte jag var värd att återuppleva detta på nytt och därför valde ut mig.

3. Vad har italo disco i allmänhet, och Beat Box-labeln i synnerhet, betytt för dig genom livet?

Italo och Beat Box betydde väldigt mycket innan jag ens visste vad det var. Sedan jag återupptäckte musik på vinyl för ett par år sedan har italo och närbesläktade genrer på klassiska och nya labels såsom Beat Box, ZYX, Time, Memory, Flashback, Disco Modernism etc betytt ofantligt mycket. Tillsammans med alla nya bekantskaper på nätet och IRL har det liksom blivit mina ”Moments of Zen”.

13-14 år gammal upptäckte jag Alphaville – Forever young och Indochine – Le peril jaune, vilka i princip spelades sönder. När jag gick i åttonde klass var det en äldre kille i skolan som var DJ (han är fortfarande verksam, DJ Gugge) och hans blandband spelades ofta i mediateket under rasterna. Det var då jag hörde Eddy Huntington, Ken Laszlo, Miko Mission, Scotch, Den Harrow, Modern Talking utan att riktigt veta vilka de var. Blyg som jag var vågade jag inte heller fråga någon som visste (Shazaam var inte att tänka på). Jag blev frälst i ljudet/beatet, de enkla melodierna och de naiva non-sense texterna. Det tydligaste minnet av hur begeistrad jag blev är från en discokväll på Folkets Hus i Gimo. En aning (!?) berusad sprang jag rakt in till introt av Lucia – Marinero på mycket hög volym och blev som förstenad, hur i helvete kunde något låta så vackert?

Åren som följde var en hektisk tid med massor av skivinköp, DJ-ambitioner och allehanda arrangemang, små som stora. Vi var ett gäng killar som hade stora planer på att ”lyckas” och bli berömda. Vi hade förvisso ofantligt roligt mellan varven, men gjorde av med bra mycket mer pengar än vi drog in. Skivorna inhandlades mestadels på Tropez Records i Uppsala och det var framför allt Beat Box-släpp som gällde. Någon i butiken verkade gilla Time Records eftersom det fanns mycket på den labeln, jag köpte allt som det stod Farina-Crivellente på. Då och då vågade jag mig ända in till Stockholm och Vinyl Mania. För att ha råd med allt jobbade jag extra om kvällar och helger med allt som kunde ge mig pengar. I början av 90-talet flyttade jag in till Uppsala för att plugga. CD’n hade tagit över och jag gjorde som så många andra, sålde av en massa vinylskivor och annan utrustning. Nu är jag 46 år och gör mitt bästa för att återköpa mina tonår och mer därtill.

4. Det fanns (finns) ju gott om kreativa artistnamn i genren. Om du skulle ha givits ut på Beat Box 1986, vad skulle du ha hetat?

Som soloartist: NeW Sensation. Som frontman i ett band hade jag döpt det till Hot Tribe.

 


 

PS. Här är en låt från Niklas topplista, som inte räckte till för vår nedräkning (Totalt #39):

[wpdevart_youtube]uxGCYfzx2oU[/wpdevart_youtube]

 

 

 

2 thoughts on “Calendar 17 / Jury Presentation: Niklas Wermenstam

  1. Tvär och introvert kontra den glättiga italon. :) Du är en man med många ansikten.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *